På vägen hem

När jag med nyktra ögon möter natten


Hoppar av vid valand för att traska sista vägen hem


Folk går hem med djurmasker som huvuden


Vissa har svansar, vissa dansar, andra går hem efter slagfältet, andra går hem till ett krig


Mitt inre är en krigszon


Grått och dystert, emellanåt någon bomb som lyser upp


Djuren försöker prata med mig


Jag kan inte förstå dem


Jag är inget djur


Men med clowner kan jag prata och jag ser tre komma emot mig


Hej clowner, haft en bra kväll?


Håll käften ditt jävla freak! Vad sjutton gör hon på vår gata?


What??


Så jag tar in på en sidogata, och den är snällare mot mig


Lyser vänligt gör lyktstolparna, en böjer sig faktiskt ned och ger mig en kram


Överasskad av denna oväntade vänlighet


Och jag fnittrar som en liten flicka


Och kramar tillbaka, det kalla stålet mot en varm kind


Den blinkar åt mig och jag blinkar tillbaks


Vinkar adjö


Snurrar, och skuttar vidare


Och när jag slår i marken så slukar den mig


Ooooohhhh


Som i en alice i underlandet upplevelse tänker jag lycklig


Men efter ett tag inser jag att jag inte sjunker djupare


Jag verkar ha fastnat


I asfalten


Jag ligger på rygg och det enda som sticker ut är mitt ansikte


Och det trampar folk på


Aj, aj, sluta med det där


Grus i munnen


Spottar irreterat


Långsamt färgas mitt ansikte utav hundratals olika skoavtryck


Vissa trippar fram, andra stressar,


En pluton korsar gatan


Och jag tänker vi borde flyga


Du och jag


Och så tar vi med oss alla andra


För har man inte flygit


Har man ju aldrig flygit


Så enkelt kan ett konstaterande faktiskt vara



Vi var ju träd en gång i tiden



Som ville bli fria


Dåraktiga var vi


Nu släpar vi oss fram


Huvudet före fötterna


Hjärtat bärandes i en ask på armen


Förståndet har vi trampat på


Förnöjsamheten snubblade vi över


Snubblandes fram


Med kompassen hårt kramad i handen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0